Nu Afghanistan binnen enkele dagen volledig in handen is gevallen van de Taliban, is het grote vingerwijzen begonnen.
Nu Afghanistan binnen enkele dagen volledig in handen is gevallen van de Taliban, is het grote vingerwijzen begonnen. Wie is schuldig aan het drama dat de bevolking tot wanhoop heeft gedreven? In de hoop een duidelijk antwoord te krijgen, vroegen we het aan de mensen die dicht bij het vuur zitten: de Taliban.
“Biden”, zegt Mahmoud, secretaris van de Taliban-afdeling in Kandahar stellig. Hij ontvangt ons in zijn kantoor. Gelukkig zijn er nog voldoende tolken in het land die ons kunnen helpen. “Biden had geen enkel plan voor de terugtrekking van de Amerikaanse troepen. Hij heeft Afghanistan zó in onze barbaarse handen gedreven.”
Even later nuanceert Mahmoud zijn woorden. “Het is natuurlijk niet alleen de schuld van Biden. Het begon al met Bush. De Amerikanen hadden hier niets te zoeken. Obama heeft het laten dooretteren en Trump heeft nota bene een bestand met ons gesloten, terwijl hij wist wat voor wreed tuig wij zijn.”
Toch ligt het niet alléén aan de Amerikanen, vinden de Taliban. “Het Afghaanse leger heeft ons geen strobreed in de weg gelegd”, stelt Mahmoud. “Ze lieten hun wapens voor ons achter. De president is als een laffe hond gevlucht. Als regering en leger hun eigen volk zo makkelijk overleveren aan een regime met achterlijke opvattingen, dan kun je je afvragen of je dat de Amerikanen kunt verwijten.”
Het is dus allemaal niet zo zwart-wit, leren we van de mensen die het kunnen weten. Op het eind steekt Mahmoud zelfs nog de hand in eigen boezem: “Als wij Bin Laden destijds niet zoveel ruimte hadden gegeven, hadden we Bush ook niet uitgelokt. Dat is onze les: als wij het Westen met rust laten en alleen de Afghanen laten lijden, kunnen we hier een stabiel islamitisch emiraat stichten. Dan hoeft er nooit meer chaos te zijn.”