De Olympische Winterspelen van 2030 worden gehouden in Mordor.
De Olympische Winterspelen van 2030 worden gehouden in Mordor. Het IOC verkoos het Land van het Kwaad boven het Noorweegse Oslo en het Japanse Sapporo.
"Sauron heeft een geweldig bid uitgebracht", legt IOC-voorzitter Thomas Bach uit. "Mount Doom zal worden omgebouwd tot skipiste en op het plateau van Gorgoroth komt een gloednieuwe schaatsbaan. Bovendien wordt te allen tijde één rijbaan vrijgehouden voor IOC-officials."
Volgens Bach is het geen probleem dat Mordor geen rijke wintersporttraditie heeft. "Ze hebben nooit een medaille gewonnen, maar ze zijn daar helemaal gek van shorttrack en met name Suzanne Schulting. Vooral de Uruk-hai kunnen niet wachten tot hun held een keer die kant op komt."
Op de keuze voor Mordor kwam meteen veel kritiek. Amnesty International verwijt het IOC te hebben gekozen voor een plek waar de ork-rechten met voeten worden getreden. Bach: "De denkbeelden binnen de Mordorse samenleving over vrijheid en gelijkheid komen misschien niet helemaal overeen met onze Westerse opvattingen. Maar dit is een kans om daarover met Sauron de dialoog aan te gaan."
Na vijftien jaar betrouwbaar verslag te hebben gedaan van het laatste nieuws breidt De Speld dit jaar uit naar de toekomst. Dat doen we met een wervelende theatershow. Alle informatie over de voorstelling vind je op de speciale theaterpagina.