Tristan Bangma pakte woensdag de eerste gouden medaille voor Nederland op de Paralympische Spelen.
Tristan Bangma pakte woensdag de eerste gouden medaille voor Nederland op de Paralympische Spelen. De baanwielrenner toonde zich na afloop dolgelukkig: “Het is zo’n ontzettend gaaf idee dat zoveel Nederlanders vinden dat ze nu eigenlijk blij zouden moeten zijn.”
Het milde schuldgevoel van miljoenen mensen die principieel vinden dat de paralympiërs net zo’n oranjekoorts verdienen als de olympiërs, maar zelf toch niet eens de samenvattingen kijken, was voor Bangma een extra steuntje in de rug: “Als je op die fiets zit weet je dat heel Nederland zou willen dat het intens meeleefde. Dat geeft kracht.”