Voor veel Formule 1-fans stond kijken naar hun favoriete sport de laatste jaren zo’n beetje gelijk aan corvee.
Voor veel Formule 1-fans stond kijken naar hun favoriete sport de laatste jaren zo’n beetje gelijk aan corvee. De dominantie van Mercedes (8 constructeurstitels op rij) en Lewis Hamilton hield de raceklasse in een verstikkende greep: de winnaar stond van tevoren toch wel vast. Maar zie, sinds Max Verstappen een snelle auto heeft, gloort er hoop: “Ik kijk inmiddels weer met plezier”, aldus Maastrichtenaar Sjeng Verkuyl (35).
Verkuyl, die zichzelf ‘een exemplarische neutrale kijker’ vindt, kijkt met een slecht gevoel terug op de dominantie van Mercedes. “Dat was echt dodelijk voor de sport. Ik heb geregeld een race overgeslagen.” Maar sinds vorig jaar kijkt hij van begin tot eind geboeid: “Wat we gisteren zagen bij de Belgische Grand Prix zagen was ongekend. Max Verstappen zet bij de kwalificatie zo’n beetje het hele veld op seconden, en baant zich tijdens de race zonder noemenswaardige tegenstand van de achterhoede naar een afgetekende overwinning. Dat is precies het verfrissende stukje dominantie dat deze sport nodig heeft.”
Verkuyl ‘tekent blind’ voor een scenario waarin Verstappen de komende 8 jaar de ene na de andere overwinning opraapt. “Als hij maar vaker de wereldtitel wint dan Hamilton, kijk ik sowieso wel.”