De VVD, D66 en het CDA hebben aangekondigd een Super Kamer op te richten. Een Kamer waarin VVD, D66 en CDA vast vertegenwoordigd zijn, en waar twee andere andere partijen middels verkiezingen aan worden toegevoegd.
De VVD, D66 en het CDA hebben aangekondigd een Super Kamer op te richten. Een Kamer waarin VVD, D66 en CDA vast vertegenwoordigd zijn, en waar twee andere andere partijen middels verkiezingen aan worden toegevoegd.
“De kwaliteit van de politiek onder druk”, valt te lezen in de brief die de drie partijen naar de koning hebben gestuurd. “Door de opzet van de Super League kunnen toppolitici als Thierry Aartsen, Jaco Geurts, Roelien Kamminga en Tjeerd de Groot vaker met elkaar in debat, en ontlopen ze confrontaties met kleine politici als Sylvana Simons en Renske Leijten. Dat komt het algemene niveau van de politiek ten goede.”
De grote partijen mogen dan op één lijn zitten, de kleine partijen zijn furieus: “We zijn door het plan overvallen”, zegt Lilianne Ploumen van de PvdA. “Op deze manier wordt de tegenmacht uitgehold. Het gaat zo alleen nog maar om macht.” Ook Gert-Jan Segers van de ChristenUnie weigert mee te doen met de nieuwe opzet. “Maar het kan zijn dat ik daar op terugkom. Excuses alvast.”
De VVD, CDA en D66 bezweren dat ook de kleine partijen zullen profiteren van de nieuwe opzet. “Zij krijgen meer spreektijd in de Keuken Kampioen Kamer.”