Naar de kroeg gaan is leuk.
Naar de kroeg gaan is leuk. Dat is de eerste voorlopige uitslag van de fieldlab-experimenten waarbij een gecontroleerd aantal mensen naar de kroeg mag.
“We wisten natuurlijk dat in een kroeg vaak bier is, dat er andere mensen zijn en dat er soms zelfs muziek is. Maar dat alles als ‘leuk’ wordt ervaren is een waardevol aanknopingspunt”, aldus fieldlab-onderzoeker Shelley Karperzooi. “Er zijn zelfs meldingen gemaakt van mensen die luid met de muziek meeblèrden en andere kroegbezoekers muilden. Het is best denkbaar dat die mensen het ‘erg leuk’ of zelfs ‘lache’ vonden, dus dat is iets waar we de komende weken goed naar gaan kijken.”
Of een gecontroleerd kroegbezoek ook coronabesmettingen kan voorkomen is niet bekend want dat is niet onderzocht.