De Tweede Kamer komt terug van reces voor een spoeddebat.
De Tweede Kamer komt terug van reces voor een spoeddebat. Aanleiding is het bericht dat een overgrote meerderheid van de Nederlanders vindt dat de politiek te veel met zichzelf bezig is. Verschillende fracties willen daar op korte termijn met elkaar over discussiëren.“Ik schrik van dit nieuws”, zegt PvdA-leider Lilianne Ploumen. “Dit vraagt om grondige interne reflectie. Ik wil dat we kritisch tegen het licht houden hoe wij hier in Den Haag werken. Het lijkt me goed als de Kamer daar onderling het debat over aangaat, maar ik wil ook van het kabinet weten hoe het naar deze kwestie kijkt.”ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers vindt het een goede zaak dat de Kamer snel over het vraagstuk debatteert. “In de Haagse werkelijkheid kan het soms heel logisch lijken om bijvoorbeeld een spoeddebat te voeren, terwijl de gemiddelde Nederlander denkt: ‘ga liever mijn problemen oplossen’. Dat moeten we in dit huis met elkaar echt goed uitdiepen.”