Op je twaalfde naar het vwo, de havo of het vmbo? Dat behoort vanaf volgend kalenderjaar tot het verleden.
Op je twaalfde naar het vwo, de havo of het vmbo? Dat behoort vanaf volgend kalenderjaar tot het verleden. Het kabinet heeft namelijk besloten dat iedereen dezelfde opleiding gaat volgen tot zijn 40e levensjaar.
“Op het moment selecteren we heel vroeg”, legt minister van Onderwijs Arie Slob uit. “Daardoor komt niet iedereen terecht op het niveau waar hij of zij thuishoort. Door kinderen, adolescenten en volwassenen wat meer tijd te geven om te ontdekken wat hun talenten zijn, komen ze uiteindelijk beter tot hun recht.”
Slob vertelt hoe de schoolcarrière van iedere Nederlander eruit gaat zien. “Na een gedegen havo-opleiding met het pakket Economie en Maatschappij, ga je met de hele klas de opleiding HBO Communicatie volgen. Heb je die succesvol afgerond, dan stroom je collectief door naar een nette kantoorbaan. Kun je niet goed mee? Dat is niet erg. Terwijl de rest doorstroomt naar een senior positie, kun jij nog een jaartje junioren.”
Slob vertelt dat mensen pas rond hun 40 gaan afvragen wat ze precies van het leven willen. “Ook daarom is dit een heel logisch plan. Je voorkomt ermee dat mensen in een midlifecrisis geraken. Bijvoorbeeld doordat ze in hun jeugdige overmoed hebben gekozen voor een studie Literatuurwetenschap en dan later een baan hebben en denken: is dit het nu?”