Een nog niet bestaande beroepsgroep gaat de staat voor de rechter dagen, zo heeft de vakbond van de beroepsgroep bekendgemaakt. Beoefenaars van het beroep dat zijn intrede nog niet heeft gedaan, vinden het oneerlijk dat andere beroepen wel weer aan de gang mogen en wijzen erop dat zij hun toekomstige beroep makkelijk kunnen uitoefenen met inachtneming van de anderhalve meter.
“Het is echt absurd. We zien overvolle parken, winkels die weer opengaan. En wij worden compleet vergeten”, zegt een verontwaardigde man die het beroep in de toekomst uit zal gaan oefenen. “We kunnen met vakken en schermen makkelijk afstand houden, en eventuele bezoekers ook. En mocht het een contactberoep zijn, dan kunnen we ons goed beschermen. Het is van de zotte dat ons dat nu allemaal verboden wordt. De regering heeft totaal geen oog voor ons, terwijl we momenteel nul euro omzet draaien. Nul euro. Ik weet niet hoe lang we dat nog gaan volhouden zodra onze beroepsgroep bestaat.
”Daarnaast eist de vakbond dat de beroepsgroep voorrang krijgt bij het vaccineren, laat een woordvoerder weten: “We kunnen zomaar eens een cruciaal beroep worden.”