Geen enkel land is zo exceptionalistisch als Nederland.
Geen enkel land is zo exceptionalistisch als Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. “Mogen we best trots op zijn.”
“Voor vrijwel alle andere landen geldt dat ze zichzelf een beetje bijzonder vinden, maar in Nederland vinden we onszelf bijzonder veel bijzonder’, zegt onderzoeker Flemmo te Gader. “Daarin zijn we als klein kikkerlandje toch wel echt uniek. Het is denk ik een combinatie van een mild zeeklimaat, en veel mensen op een klein grondgebied. Dat zie je verder nergens.”
Te Gader noemt de resultaten opvallend. “Wij Nederlanders hebben toch een beetje de traditie dat we niet te koop lopen met het feit dat we onszelf eigenlijk beter vinden. ‘Doe maar superieur, dan doe je al gek genoeg.’ We zouden best wel eens wat minder nuchter mogen zijn.”
Kan de rest van de wereld iets van het Nederlandse exceptionalisme leren? Volgens Te Gader wel. “Als andere landen zichzelf ook chronisch willen overschatten, zouden ze er goed aan doen wat meer naar Nederland te kijken.”
Adslot
theater boek nu
Open link