Steeds meer groepen Nederlanders reizen naar België om daar even geregeerd te worden.
Steeds meer groepen Nederlanders reizen naar België om daar even geregeerd te worden. Ze vinden dat Nederland te traag is met formeren en hebben de hoop verloren dat dit de komende maanden wel gaat lukken.
België geeft aan genoeg overheid te hebben om ook een deel van de Nederlanders op te vangen. Verschillende touroperators organiseren ‘regeertrips’, waarbij alles wordt geregeld voor toeristen die graag een functionerend kabinet willen. ‘‘Het is ontzettend populair’’, zegt een woordvoerder van touroperator TUI. ‘‘Nederlanders zijn het wachten gewoon zat. Ze willen geregeerd worden. En niet ergens van de zomer, maar gewoon nu.’’
De 46-jarige Mandy uit Assel is samen met haar man Wilbert (52) afgelopen vrijdag voor het eerst meegegaan met een regeertrip. ‘‘In Nederland was ik als gewone Nederland nog lang niet aan de beurt om geregeerd te worden’’, vertelt ze. ‘‘In Brussel kon ik meteen terecht. Natuurlijk, het kostte wat moeite, maar een paar uur na aankomst werd meteen een nieuw kunstendecreet van de regering goedgekeurd door het Vlaamse parlement. Even later werden twee amendementen van twee oppositiepartijen genadeloos weggestemd. In Nederland zijn we nog lang niet zover.’’
De Nederlandse overheid raadt in de tussentijd mensen af naar België te reizen voor een regering. ‘‘We moeten allemaal rustig op onze beurt wachten’’, zegt een woordvoerder van het ministerie van Algemene Zaken. ‘‘Het is niet ikke, ikke en de rest kan stikken. Egoïsme is wel het laatste dat we nu kunnen gebruiken.’’