Hij gaat niet meer weg.
“Nederland zal moeten leren leven met Mark Rutte,” dat zegt politicoloog Bert Bokhoven. Na meer dan tien jaar Rutte is volgens hem duidelijk dat de VVD-leider endemisch is geworden. “Hij gaat nooit meer weg.”
“Nederland zit inmiddels alweer opgescheept met Rutte IV. En zo zal er altijd maar weer een nieuwe variant van de premier opduiken”, legt Bokhoven uit. “Alle pogingen van de afgelopen tien jaar om hem te bestrijden, zijn op niets uitgelopen. Het wordt daarom hoog tijd voor een andere aanpak.”
Bokhoven weet dat zijn boodschap moeilijk te verteren is. “De rek is er volledig uit. De afgelopen 10 jaar heeft Rutte de samenleving enorm ontwricht. Zo loopt de zorg vast, zitten er leerlingen thuis vanwege het lerarentekort, is de economie kapot bezuinigd en is de tweedeling in de samenleving enorm aangewakkerd. Ook heeft het vertrouwen in de overheid een enorme knauw gekregen. Toch zullen we het met hem moeten doen. We zijn misschien wel klaar met Rutte, maar Rutte is nog niet klaar met ons.”
Bokhoven is het niet eens met experts die zeggen dat de huidige variant van Rutte minder schadelijk is. “Er zijn daar misschien wel aanwijzingen voor. Maar het is nog te vroeg om die conclusie te trekken. Bovendien blijft het een zeer schadelijke politicus, dat verandert niet zomaar als hij een andere ideologische jas aantrekt. Bovendien weten we niet welke varianten van Rutte nog zullen volgen.”
Sommige mensen vinden dat we Rutte gewoon z’n gang moeten laten gaan. Dat zou volgens hen de meest natuurlijke manier zijn. Bokhoven is het daar niet mee eens. “Leren leven met Rutte betekent niet dat we hem zomaar rond moeten laten razen. We moeten alleen accepteren dat hij ons niet meer gaat verlaten, en een manier vinden om hier zo weinig mogelijk last van te ervaren.”
Na vijftien jaar betrouwbaar verslag te hebben gedaan van het laatste nieuws breidt De Speld dit jaar uit naar de toekomst. Dat doen we met een wervelende theatershow. Alle informatie over de voorstelling vind je op de speciale theaterpagina.