In Groningen hoeven slechts 50 woningen te worden versterkt, in plaats van 26.000.
In Groningen hoeven slechts 50 woningen te worden versterkt, in plaats van 26.000. Dat stelt de NAM, nadat ze een eigen schaal van Richter hebben ontwikkeld. Uit deze nieuwe schaal blijkt dat de bevingen in het gebied niet ver boven de 0,0002 uitkomen. “Uit onze schaal van Richter blijkt dat de gemiddelde aardbeving in Groningen slechts een kracht heeft van 0,0002”, stelt directeur Johan Atema. “Dat valt eigenlijk dus best wel mee.” Bovendien zou het gemiddelde nog een stuk lager uitvallen nu de gaskraan verder wordt dichtgedraaid. “Maar we vinden het prima om 50 woningen te versterken hoor. Wij zijn de moeilijkste niet. Uiteindelijk wil je ook iets teruggeven aan de gemeenschap.” Toch voelt het bedrijf zich niet verantwoordelijk voor de overige 25.500 woningen. “In een jaar tijd valt er in bijna elk huis in Nederland wel eens een schilderijtje van de muur”, zegt Atema. “Wat denken mensen dat een gasbedrijf verdient?”