Moeten rijke landen alvast hun excuses aanbieden aan armere landen in de wereld voor hun toekomstige vaccinatieverleden?
Moeten rijke landen alvast hun excuses aanbieden aan armere landen in de wereld voor hun toekomstige vaccinatieverleden? Dat is de vraag die bij veel criticasters naar boven schiet als ze naar de huidige situatie rondom de gelijkheid van het vaccineren in de wereld kijken. “Als dit op deze manier zo doorgaat lijkt dat ons wel handig.”
Oxfam Novib meldde dat slechts 14 procent van de beloofde vaccins aan arme landen daadwerkelijk zijn geleverd. “Dit kan echt niet”, zegt de Canadese premier Justin Trudeau. “Zeker niet als je je bedenkt dat wij veel te veel vaccins hebben ingekocht en de hele Canadese bevolking vier keer kunnen prikken. We moeten nú in actie komen en onze excuses gaan aanbieden, voordat dat allemaal achteraf moet straks over honderd jaar.”
Demissionair premier Rutte steunt het idee: “Excuses blijven vaak veel te lang uit. Daarom willen we zo snel mogelijk met de landen om ons heen in overleg over hoe en wanneer we onze excuses gaan aanbieden. Ik wil daar na het boosteren van de gehele Nederlandse bevolking direct mee aan de slag.”
Ook in andere landen is de ernst doorgedrongen. “Ik hoorde dat zo’n 70 procent van de Europese bevolking is gevaccineerd tegenover iets meer dan 2 procent van de Afrikaanse bevolking”, vertelt de Franse president Emmanuel Macron. “Het WHO adviseerde nog onze derde prikken aan arme landen te geven, maar hier is dat in de armen van onze Franse ouderen gezet. Als land moet je dan ook verantwoordelijkheid tonen en zeggen: Het spijt ons.”
Deskundigen verwachten dat er later ook nog wel een tweede keer excuses zal moeten worden aangeboden, als de varianten die in Afrika zullen ontstaan naar Europa worden overgedragen. “Daarom kunnen we beter nu al beginnen”, vertelt de Britse premier Boris Johnson. “Gelukkig hebben we de mankracht snel bij elkaar te komen en tegen alle arme landen te zeggen: Sorry! Het zal in de toekomst niet meer gebeuren.”