Zodra er een paar zonnestralen zijn, is het Vondelpark vaak al snel zo vol dat er geen plek meer is.
Zodra er een paar zonnestralen zijn, is het Vondelpark vaak al snel zo vol dat er geen plek meer is. Jongeren hebben hier nu iets slims voor bedacht: ze leggen al in de vroege uurtjes een hoopje afval neer zodat ze later op de dag zeker zijn van een plekje.
“Ik zet vaak mijn wekker rond een uur of vijf ‘s ochtends om het even te gaan neerleggen op onze vaste spot. Dan duik ik weer mijn bed in of ga ik even rustig ontbijten thuis”, vertelt de 21-jarige Jeremy uit Amsterdam trots. “Een paar bananenschillen, lege blikjes Monster die de mieren aantrekken en hier en daar wat restjes zompige toast met brie. Nou echt niemand die dan je plek inneemt hoor. Het is soms even afzien om tussen de rotzooi te zitten, maar na een tijdje ruik je niks meer joh.”
“We hebben ook wel eens geprobeerd om de dag ervoor ons plekje af te bakenen met grote hoeveelheden afval, maar dan werd het vaak al opgeruimd door de nachtploeg”, sluit Jeremy af. “Dus een andere manier is er niet.”