Corona zorgt voor veel pijnlijke verhoudingen.
Corona zorgt voor veel pijnlijke verhoudingen. Vandaag in de krant het verhaal van Simon (51) en Aimee (36): hij vertelt wel in de krant over de coronaruzie met zijn partner, zij niet.
“Voor de krant zegt u? Ja hoor, dat is goed”, zegt Simon uit Rijssen. Hij en zijn partner zijn het regelmatig met elkaar oneens over de coronacrisis. Simon zegt het fijn te vinden om zijn verhaal te kunnen vertellen, omdat er waarschijnlijk veel mensen zijn die in eenzelfde soort situatie zitten. “Mijn partner vindt het ook goed trouwens. Wanneer wordt het geplaatst?”
Tegelijkertijd bellen wij ook met Aimée uit Tilburg. “Nee hoor, geen interesse.” Het is exemplarisch voor wat er nu in heel Nederland gebeurt: de een wil wel met ons praten over hoe verschillende opvattingen over corona onderlinge relaties kapotmaken, de ander moet er juist niets van weten. Nergens komt de tweedeling in de samenleving zo stekend dichtbij als hier. Aimée: “Nee, anoniem ook niet. Dankuwel. Hoe komt u eigenlijk aan dit nummer?”
De nieuwe maatregelen voor de winter en de debatten over de 2G-regeling maken duidelijk dat er voorlopig nog geen eind zal komen aan deze diep ingewikkelde situaties. “Ik ben net ook door Algemeen Dagblad gevraagd om mijn verhaal te doen, vinden jullie dat goed?”, zegt Simon. Het is een opvatting die haaks staat op de visie van Aimée: “Hoi, dit is de voicemail van Aimée. Op dit moment ben ik er even niet. Spreek je bericht in na de piep.”
Wil je ons jaaroverzicht 2021: ‘Opnieuw een Jaar’ ontvangen én De Speld steunen? Voor €25 ben je een jaar Vage Kennis van De Speld en krijg je het boek als welkomstcadeau thuisgestuurd.