In het Dolfinarium in Harderwijk zijn vandaag dertig vrachtwagens vol plastic afval leeggestort in het dolfijnen- en vissenverblijf.
In het Dolfinarium in Harderwijk zijn vandaag dertig vrachtwagens vol plastic afval leeggestort in het dolfijnen- en vissenverblijf. Daarmee hoopt het zeezoogdierenpark zowel de dieren als de bezoekers een natuurlijke, realistische ervaring te bieden.
"Het was een enorme uitdaging om dit voor elkaar te krijgen, maar het is toch gelukt", glundert dolfijnenverzorger Renske. "We hebben met de hele gemeente Harderwijk anderhalf jaar het PMD-afval opgespaard, speciaal om onze aquaria te verrijken. Vrijwilligers zijn al die tijd bezig geweest om het afval te verzamelen dat de dieren veel in hun natuurlijke habitat tegenkomen, zoals plastic rietjes, tasjes en flessen."
Volgens Renske is de uitstort een enorm succes: "De dieren raakten gelijk verstrikt in het afval, het was een gekwetter van jewelste. In gevangenschap zijn dolfijnen vaak wat stilletjes en teruggetrokken, maar nu hun natuurlijke habitat weer in ere was hersteld, ging gelijk de volumeknop omhoog."
Voor sommige dieren is het even wennen, al dat plastic. Want niet elk dier in het dolfinarium is in zee geboren. "Klopt, de dieren die hier zijn geboren, die kennen dat eigenlijk niet. Maar ze gaan er eigenlijk net zo goed en ervaren mee om als de dieren die het plastic al wel kenden. Binnen no-time zat er ook in hun spuitgat een flesje Spa. Zo zie je maar, je kunt een dolfijn wel uit de plastic soep halen, maar de plastic soep niet uit de dolfijn."
[newsletter]