De Koninklijke Landmacht beraadt zich momenteel op het doorgaan van een militaire oefening op de Veluwe.
De Koninklijke Landmacht beraadt zich momenteel op het doorgaan van een militaire oefening op de Veluwe. Heet hangijzer is de vraag of de oefening morgen of overmorgen moet plaatsvinden. Staatssecretaris Boswijk belooft dat vandaag de knoop wordt doorgehakt, zodat omwonenden weten waar ze aan toe zijn: "Maar houd voor de zekerheid morgen maar alvast je ramen en deuren gesloten."
Volgens de staatssecretaris bieden de warme omstandigheden bij de oefening unieke mogelijkheden: "Militairen kunnen oefenen met het herkennen van rookontwikkeling, het inschatten van vuurhaarden en het snel verlaten van brandend trein. Zoiets valt normaliter moeilijk te organiseren, maar deze dagen verwachten we dat allemaal in één middag te kunnen doen. Dat is efficiënte inzet van belastinggeld."
Volgens critici is het onverstandig om tijdens code oranje te oefenen, maar dat argument wuift Boswijk weg: "Als de Russen hier volgend jaar tijdens het tweede jaar van El Niño aan de grenzen staan, kunnen we moeilijk zeggen 'het is code oranje, kom later maar terug'. Defensie staat altijd paraat."
Adslot
usa-reisgids
Open link