De anticonceptiepil mag voortaan alleen nog maar worden gebruikt door vrouwen die ouder dan 60 zijn.
De anticonceptiepil mag voortaan alleen nog maar worden gebruikt door vrouwen die ouder dan 60 zijn. Wie de pil slikt loopt namelijk een verhoogd risico op trombose en daarom vindt de Gezondheidsraad het niet verantwoord om de pil nog voor te schrijven aan jonge vrouwen.
“5 tot 12 van de 10.000 jonge vrouwen die de pil slikt loopt het risico op trombose”, zegt Bert-Jan Kullberg, voorzitter van de Gezondheidsraad. “Dat lijken kleine aantallen, maar meer dan 2 miljoen Nederlandse vrouwen slikken de pil. Dan heb je het over meer dan 1000 gevallen van trombose. Dat vinden we echt een onaanvaardbaar risico, zeker als het gaat om jonge vrouwen die het grootste deel van hun leven nog voor zich hebben en bij wijze van spreken net op het punt staan een gezin te stichten.”
Voor vrouwen van boven de 60 ligt de afweging volgens de Gezondheidsraad anders. “Op die leeftijd heb je sowieso al een zwakker gestel. Als een dame op leeftijd zwanger wordt loopt ze het risico op hele vervelende complicaties.”
Als gevolg van de nieuwe richtlijn durven inmiddels ook veel mensen boven de 60 de pil niet te slikken. “Is trombose minder erg op onze leeftijd, zijn wij minder waard? Ik snap het niet”, beeft de 78-jarige Wilma uit Nijpel. “Ik ben oud genoeg om mijn eigen afweging te maken, en ik riskeer liever een babytje dan een trombose.”