Als de blokkeer-acties van de boeren een ding onomstotelijk aantonen is het dit: dat we in Nederland absoluut niet zonder distributiecentra kunnen.
Als de blokkeer-acties van de boeren een ding onomstotelijk aantonen is het dit: dat we in Nederland absoluut niet zonder distributiecentra kunnen. “We dachten altijd dat ons eten voor een groot deel van het Nederlandse land kwam, maar wat nu blijkt is dat dat helemaal niet het geval is”, zegt gewone Nederlander Sjoerd Bustra.
“Ik heb geleerd dat een groot deel van wat Nederlandse boeren produceren bedoeld is voor de export en dat het juist de distributiecentra zijn die zo’n belangrijke schakel vormen in onze voedselvoorziening”, zegt Sjoerd. “Ook wel maf: doordat de schappen leeg waren ging ik me verdiepen in hoe het nu zit met voedselvoorziening in Nederland en wat boeren produceren, en vreemd genoeg is heel veel van wat ze maken bedoeld voor de export. En nog zieker: veel van die exportproducten worden gemaakt met subsidie, waardoor ze op een perverse manier elders in de wereld soms de markt verstoren. Afrikaanse zuivelboeren hebben bijvoorbeeld last van goedkope Europese zuivel, waardoor zij hun melkproducten niet verkocht krijgen. Hoe bizar is dat! En verder vond ik het super interessant om te leren dat een derde van wat op het land staat niet in de maag van de consument terecht komt.”
Allemaal dingen die Bustra heeft geleerd door de blokkade van de distributiecentra. Sjoerd heeft nog wel enige nuance aan te brengen aan zijn mening. “Natuurlijk komt de bevoorrading van die distributiecentra ook ergens vandaan, maar als die Nederlandse boeren al een week niet werken is het dus kennelijk voor een deel van het Nederlandse land. Dan weet ik dat ook weer. In die zin best een goede actie. Boeren, bedankt.”
Adslot
crowdfunding
Open link