De Nederlandse staat heeft maar liefst 175 miljoen euro betaald voor een schilderij van Rembrandt.
De Nederlandse staat heeft maar liefst 175 miljoen euro betaald voor een schilderij van Rembrandt. Daarmee lijkt veelbelovende kunstschilder uit Leiden definitief zijn grote doorbraak te beleven.
“Rembrandt kun je rekenen tot de barok”, zegt kunstkenner Fiona te Haag. “Dat zegt het grote publiek nu nog niets, maar in de tweede helft van de zeventiende eeuw zou dat wel eens heel groot kunnen worden.”
Rembrandt schildert veel over onderwerpen uit zijn leefwereld: nachtwachten, vaandeldragers, staalmeesters. “Daarmee breekt hij met de bestaande adellijke kaders”, legt Te Haag uit. “Alsof hij wil zeggen: wij zijn burgers, wij zijn voor niemand bang. Doordat hij nu in het Rijksmuseum hangt, krijgen we een uniek inkijkje in de urban cultuur uit de Gouden Eeuw.”
Toch lijkt 175 miljoen euro wel veel geld voor een beginnende kunstenaar. Met drie kritiek is Te Haag het niet mee eens. “Je moet niet vergeten wat voor invloed Rembrandt heeft op andere jonge makers. Voor producenten van muismatten, koekblikken en legpuzzels is die man een icoon.”
Adslot
Adslot
Geen link beschikbaar