Vijf maanden na de Tweede Kamerverkiezingen is er nog geen enkel zicht op een nieuw kabinet.
Vijf maanden na de Tweede Kamerverkiezingen is er nog geen enkel zicht op een nieuw kabinet. Een aanfluiting voor Nederland, vinden zowel de oppositie als politiek commentatoren. Zeker nu zelfs Afghanistan sneller een nieuwe regering lijkt te krijgen.
“Dit begint wel gênant te worden”, zegt SP-leider Lilian Marijnissen. “Natuurlijk, het is een ingewikkelde situatie, maar dat is het in Afghanistan ook. Als Nederland voorbij wordt gestreefd door dat soort landen, moet je je echt wel achter de oren gaan krabben. Ik zou me in ieder geval kapot schamen als ik Rutte of Kaag was.”
Politiek commentator Wouter de Winther van de Telegraaf sluit zich daarbij aan: "Je kunt er van alles van vinden hoe ze het in Afghanistan aanpakken, maar er wordt wél tempo gemaakt. Daar lukt het bovendien zonder nieuwe verkiezingen, terwijl ik me steeds meer begin af te vragen of wij daar nog aan gaan ontkomen.”