Het lijkt wel alsof de cultuursector altijd voorgetrokken wordt door het kabinet.
Het lijkt wel alsof de cultuursector altijd voorgetrokken wordt door het kabinet. Ditmaal is de hypocrisie wel heel opzichtig: de honderdduizenden mensen die naar Formule 1 in Zandvoort gaan moeten een test- of vaccinatiebewijs laten zien terwijl die tientallen bezoekers van een theater vrolijk naar binnen kunnen wandelen. Hoe heeft het zover kunnen komen?
“Dit is eigenlijk niet uit te leggen, het beleid is zo inconsequent dat je moet kijken naar de enorme lobbykracht van de cultuursector”, zegt Formule 1-liefhebber Bernhard van Oranje-Nassau van Vollenhoven. “Dit is zo overduidelijk het resultaat van gelobby door toneelgroepen en orkesten. Grote namen als Oostpool en de Warme Winkel die achter de schermen de touwtjes in handen hebben.”
Prins Bernhard kan er niet over uit: “In Den Haag hangen de oortjes altijd naar de cultuursector, ze hoeven maar met de vingers te knippen of er mogen opeens tientallen mensen naar een voorstelling. Dus als er iemand op het podium een liedje aan het zingen is mag je ineens alles? Echt niet te geloven.”