Via de nationale klachtenlijn zijn al honderden meldingen binnengekomen van bewoners die overlast ondervinden van mensen die nu al illegaal vuurwerk in beslag nemen. “De hele buurt heeft er last van!”
Via de nationale klachtenlijn zijn al honderden meldingen binnengekomen van bewoners die overlast ondervinden van mensen die nu al illegaal vuurwerk in beslag nemen. “De hele buurt heeft er last van!”
Stijn Holscher uit Enschede ziet het opnieuw al vroeg in het jaar misgaan bij hem in de buurt. “Kom op man, het is begin november en ze beginnen nu alweer met loodsen binnenvallen. Ik denk dan: je moet er ook maar zin in hebben om je daar nu al mee bezig te houden.”
Zijn buurvrouw Eunice komt ook naar buiten gelopen om haar onvrede te uiten. “Van de week zag ik hier weer zo’n vijftiger in uniform door de straat heen racen. Nou dan weet je wel hoe laat het is.” Stijn vult haar aan: “En ze doen het ook nog eens terwijl het gewoon nog licht is buiten. Wat is daar nou leuk aan?”
Uit bestudering van data blijkt dat ze er dit jaar niet extreem vroeg bij zijn. Soms zijn de eerste beslagleggingen al in juni. En vorig jaar klaagde men zelfs in april al dat er bij de Belgische grens een enorme hoeveelheid vuurwerk zomaar op klaarlichte dag werd onderschept.
Rechercheur Jos van Dijk (42) is een van de mensen die zich bezighoudt met het onderscheppen van illegale explosieven. Hij pareert de kritiek. “Tradities zijn er om te koesteren, en laten we eerlijk wezen, het is gewoon prachtig als je al dat knalspul zo in het busje ziet verdwijnen.”