Informateur Mariëtte Hamer weet nu niet met welke partijen er onderhandeld moet gaan worden.
Opnieuw is de toch al moeizame kabinetsformatie in een ingewikkelde situatie beland. Te veel partijen hebben zich laaiend enthousiast getoond over het ‘document op hoofdlijnen’ dat VVD en D66 de afgelopen maanden hebben geschreven. Informateur Mariëtte Hamer weet nu niet met welke partijen er onderhandeld moet gaan worden.
“Met of zonder GroenLinks, maar wij zijn erbij!” schrijft PvdA-leider Lilianne Ploumen op Twitter. “Wat mij betreft kunnen we de onderhandelingen verder overslaan, ik zet hier gewoon mijn handtekening onder.” Wopke Hoekstra, Jesse Klaver en Gert-Jan Segers laten zich op vergelijkbare wijze uit.
Onafhankelijk Kamerlid Pieter Omtzigt heeft laten weten terug te willen keren bij het CDA om deel uit te kunnen maken van de coalitie. “In welke functie maakt mij niet zoveel uit en van mij mag Rutte premier worden.
”De gevestigde partijen krijgen concurrentie van onder andere PVV en BIJ1. Geert Wilders en Sylvana Simons hebben een gezamenlijke verklaring naar buiten gebracht waarin zij aankondigen over hun verschillen heen te stappen als zij deel mogen uitmaken van een kabinet op basis van het document op hoofdlijnen.
Informateur Hamer levert haar opdracht vanwege de ontwikkelingen weer in. Verwacht wordt dat de Tweede Kamer een of meerdere verkenners aanstelt die gaan onderzoeken welke partijen nu teleurgesteld moeten worden.
[newsletter]