Na verschillende rapporten die de negatieve gezondheidseffecten van Tata Steel op omwonenden aantonen, overweegt de Tweede Kamer een eventuele sluiting.
Na verschillende rapporten die de negatieve gezondheidseffecten van Tata Steel op omwonenden aantonen, overweegt de Tweede Kamer een eventuele sluiting. Tata Steel-topman Hans van den Berg noemt dit geen oplossing: “We houden hele ziekenhuizen aan het werk.”
“Onze samenleving is gebouwd op de zorg. Dankzij ons is er straks genoeg werk in de ziekenhuizen in de regio”, zegt Van den Berg. “Als we nu sluiten, betekent dat er straks longartsen en zorgpersoneel moeten worden ontslagen, omdat er simpelweg te weinig te doen is. Dat moet je echt niet onderschatten.”
“U maakt toch zelf ook gebruik van de zorg? We kunnen niet zonder de zorg toch? Waar denkt u dat die zorg vandaan komt?”, zegt Van den Berg geërgerd. “Als iedereen vandaag nog stopt met gebruik maken van de zorg, dan kunnen we inderdaad dicht, en is het dus ook geen probleem dat er minder kinderen met long- en andere gezondheidsproblemen te maken zullen krijgen. Dan kunnen de ziekenhuizen prima dicht toch? Als jullie dat willen, dan vind ik het allemaal prima. Maar goed, ik ben het er zeker mee eens dat we naar nieuwe manieren van zorg moeten kijken.”
Een andere optie die de Tweede Kamer voorstelt is het verduurzamen van de staalfabriek. “Zo kun je inderdaad nog een aantal banen behouden. Met name als we op kolen blijven produceren in afwachting van waterstof. Dat klonk veelbelovend. Zolang we de grafietregens maar kunnen behouden. Nu geen overhaaste beslissingen maken, laten we aan de toekomst van de zorg blijven denken. ”
[newsletter]