Premier Mark Rutte heeft jarenlang elke dag actieve herinneringen uit zijn geheugen gewist.
Premier Mark Rutte heeft jarenlang elke dag actieve herinneringen uit zijn geheugen gewist. Dat maakte de Volkskrant vandaag bekend in een groot artikel. Herinneringen die Rutte zelf relevant achtte sloeg hij op in zijn geheugen en de rest werd nog diezelfde dag verwijderd.
Volgens Rutte zelf was dat omdat er niet genoeg plek was voor alle herinneringen op een dag. “Er is plek voor zo’n 20 nieuwe herinneringen op een dag bij mij. Als ik ‘s morgens op de fiets naar werk naar vijf mensen zwaai, zit het dus al een kwart vol”, legt Rutte uit. “Je kunt je dus best voorstellen dat er voor bepaalde dingen, zoals toen met Pieter Omtzigt, geen plek meer was bij mij. Waarschijnlijk omdat het mij later op de dag ter ore was gekomen. Ik vind het nu ook onwijs jammer dat ik geen idee meer heb wat ik allemaal gewist heb in het verleden.”
Het is nog onduidelijk of Rutte zijn brein kan vervangen voor een beter model.