De formatie lijkt al maanden volledig stil te staan, en er lijkt voorlopig nog geen kabinet in zicht.
De formatie lijkt al maanden volledig stil te staan, en er lijkt voorlopig nog geen kabinet in zicht. Mark Rutte licht toe waarom hij hier geen haast mee lijkt te hebben: “Als demissionair kabinet moet je geen grote beslissingen maken.”
“We zijn een demissionair kabinet, dat moet je niet vergeten”, zegt de demissionair premier. “Dan kun je niet doen alsof er niets aan de hand is en gewoon knopen gaan doorhakken. Je moet terughoudend zijn, we zijn afgetreden om een reden. We kunnen nu hooguit drie nieuwe staatssecretarissen laten aantreden, dat soort dingetjes. Laten we de titel ‘demissionair’ wel serieus nemen.”
“Nu geen gekke dingen doen”, zegt ook demissionair minister Hoekstra. “Misschien dat we nu even wat miljarden kunnen uittrekken voor projecten die ver buiten het ambtstermijn heen reiken, maar veel verder moeten we niet willen gaan. Het gaat nu om rust, reinheid en regelmaat. De formatie afronden is aan het volgend kabinet.”
[newsletter]