Demissionair minister-president Mark Rutte vertelde vandaag dat hij verdere formatiegesprekken met de Partij van de Arbeid en GroenLinks uitsluit.
Demissionair minister-president Mark Rutte vertelde vandaag dat hij verdere formatiegesprekken met de Partij van de Arbeid en GroenLinks uitsluit. Hij wil namelijk niet in zee met zogenaamd ‘linkse’ partijen die met Rutte willen regeren.
“Kijk, ik zou nog wel willen overwegen om verder te praten met echte linkse partijen”, legt de premier uit, “maar met dit soort partijen die zichzelf ‘links’ noemen maar toch met mij in een regering willen kan ik niet door een deur. Zij hebben al die tijd kritiek gehad het feit dat mijn kabinetten de jeugdzorg en mentale gezondheidszorg kapot hebben bezuinigd, de woningmarkt hebben opgeblazen, en geprobeerd dealtjes met Unilever te sluiten. En dan willen zij met mij gaan regeren? Dat zegt toch iets over die partijen, vind je niet? Nee, dat doe ik echt niet.”
Rutte denkt het ook niet aan de VVD achterban te kunnen verkopen om in zee te gaan met de PvdA en GroenLinks. “Nee”, zegt Rutte, “in een kabinet gaan zitten met zulke ruggengraatloze partijen, dat kan ik echt niet verantwoorden op een congres.”
[speldapp]