De voltallige Tweede Kamer heeft deze week een krachtig signaal afgegeven tegen complotdenkers.
De voltallige Tweede Kamer heeft deze week een krachtig signaal afgegeven tegen complotdenkers. De amateuristische soap rondom de verkenning verliep zo chaotisch met als doel een duidelijk statement te maken: wij zijn totaal niet in staat tot een geheim masterplan tegen de bevolking.
‘De complotbeweging groeide hard, dus we moesten snel iets ondernemen’, zegt Mark Rutte. ‘Gelukkig kwamen toen de positieve testuitslag van Ollongren, de gelekte notities en de overige openbaar gemaakte appjes en notities. Dit is onomstotelijk bewijs dat de politiek niet in staat is zich te verenigen voor een groot geheim masterplan tegen de bevolking.’
Politiek commentator Guus Valk: ‘Geef toe, heb je ooit zo’n treurige politieke clusterfuck in één week gezien? Denk je echt dat deze mensen in staat zijn om een groter masterplan geheim te houden? Ze kunnen niet eens een simpele notitie onder de pet houden of een vaccinatieplan uitvoeren. Het is niet vermogen maar onvermogen. Ze zijn hier bestuurlijk simpelweg te incompetent voor.’
NOS-commentator Joost Vullings ziet nog wel enige nuance: ‘Soms gaan er toevallig ook dingen goed, soms wordt er zelfs van fouten geleerd, maar in de basis is onze democratie een rommelig proces.’
Toch zijn er ook complotdenkers die nog niet overtuigd zijn. ‘Dit hoort er allemaal bij’, stelt Andrea Koevoort (43) in een Facebook-reactie. ‘Om het Grote Plan te laten slagen, moeten ze zich het gros van de tijd bezighouden met onderlinge ruzietjes en vuile openbaar gemaakte vertrouwelijke uitspraken. Dat is allemaal om ons als bevolking te doen geloven dat ze onhandig en incapabel zijn. Laat je niet gek maken, deze mensen zijn professionals.’