Het kabinet begint een rechtszaak tegen Urgenda.
Het kabinet begint een rechtszaak tegen Urgenda. Het nieuwe klimaatrapport maakt volgens de partij maar één ding duidelijk: “Jullie zijn niet streng genoeg voor ons geweest.”
“Wij hebben te makkelijk het ‘Urgendavonnis’ naast ons neer kunnen leggen. Dat begint nu catastrofale gevolgen te krijgen”, stelt staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Dilan Yesilgöz-Zegerius. “Wij zijn erg benieuwd wat de rechter daarover te zeggen heeft.”
Het kabinet hoopt dat een uitspraak van de rechter Urgenda zal dwingen voortaan strenger voor hen te zijn, als ze zich even niet aan de regels houden. “Daar móéten ze zich wel aan houden. Het is ons laatste redmiddel.”
[newsletter]