Lang was het rustig in Israël.
Lang was het rustig in Israël. Maar nu het land grotendeels gevaccineerd is, pakt men het oude leven weer langzaam op.
Zo begint men in Oost-Jeruzalem weer voorzichtig met het verdrijven van Palestijnen uit hun woningen. Premier Bibi Netanyahu noemt het hartverwarmend dat dit weer veilig kan. “Het was moeilijk om een tijdje niet op geannexeerde grond te kunnen bouwen. Op het einde was de rek er echt uit.”
Ook heeft de politie eindelijk weer eens kogels en de traangasgranaten op de Al-Aqsamoskee afgevuurd.. Netanyahu: “Echt weer als vanouds. Het is mooi om te zien hoe het oude vertrouwde leven weer helemaal terugkomt.”
Voor vandaag staat er in Jeruzalem nog een mars op het programma waarbij extreem-rechtse Israëliërs provocatief door de Palestijnse wijk lopen. “Gelukkig hoeven we daar geen mondkapje meer bij op”, zegt één van de deelnemers. “Zo’n mondkapje scheldt toch minder lekker. Fijn dat het weer kan.”