De fracties van Partij van de Arbeid en GroenLinks gaan misschien fuseren.
De fracties van Partij van de Arbeid en GroenLinks gaan misschien fuseren. Veel Nederlanders maken zich zorgen: houden we in Nederland wel genoeg politieke partijen over?
Hoogleraar staatsrecht Wim Voermans vindt het een gevaarlijke ontwikkeling. “Het is alweer de tweede keer in dertig jaar dat partijen van aanzienlijke omvang met elkaar fuseren. Als het in dit tempo doorgaat zijn van de huidige 16 partijen er in 2050 nog maar 15 over. Met de huidige aanwas van slechts drie, vier partijen per verkiezing hebben we dan een schamel aantal van 40 partijen. Functioneert je democratie dan nog wel?”
Ook de man op straat houdt z’n hart vast. “Een democratie is pas een democratie als er wat te kiezen valt”, zegt iemand die Jan heet en een pet op heeft. “Je wordt nu gedwongen om te kiezen tussen 15 smaken. Misschien blijf ik de volgende keer dan wel thuis.”
[newsletter]