“Wij spreken met twee monden,” zegt Hoekstra.
CDA-leider Wopke Hoekstra strijdt er hard voor, zijn partij wil als twee partijen gaan onderhandelen in de formatie. Volgens Hoekstra is het de enige manier om de gespleten partij te kunnen vertegenwoordigen aan de onderhandelingstafel.
“Wij spreken met twee monden,” zegt Hoekstra. “En over veel onderwerpen zijn we het niet eens. Als we bijvoorbeeld kijken naar klimaatbeleid moeten we nu echt stappen gaan zetten en niets doen om de landbouw te verduurzamen. Dat zijn wel standpunten die je allebei aan tafel wil hebben.”
Wie de andere kant van de CDA gaat vertegenwoordigen is nog niet duidelijk. De naam Ab Klink wordt genoemd, maar Lucille Werner is volgens ingewijden ook een optie. “Mensen met een kritische blik op de partij of zonder aantoonbaar profiel.”
De VVD en D66 zeggen dat het een vertragende werking zal hebben op de formatie, maar dat het de enige manier is om recht te doen aan de verkiezingsuitslag. Rutte: “Als dit de manier is om een implosie uit te stellen, prima.”
[newsletter]