Vanaf 1 januari komt er een wet die het verboden maakt voor beleggers om huizen op te kopen en vervolgens weer te verhuren.
Vanaf 1 januari komt er een wet die het verboden maakt voor beleggers om huizen op te kopen en vervolgens weer te verhuren. Dit moet starters op de woningmarkt betere kansen geven. Volgens sommige experts zorgt dit echter juist alleen maar voor nieuwe problemen: “Wanneer huisjesmelkers straks geen huizen meer mogen opkopen en verhuren dan gaan ze wel ergens anders de criminaliteit in om hun geld te verdienen.”
“Die mensen gaan echt niet ineens een normale baan zoeken en werken”, zegt criminoloog Wouter Seuntjes. “Je verschuift dus alleen maar het probleem en je kan je afvragen wat we daar mee opschieten.”
Volgens Seuntjes moeten we niet raar opkijken als volgend jaar de criminaliteitscijfers ineens fors stijgen: “Denk aan mensensmokkel, inbraak, autodiefstal en orgaanhandel.”